Viasat provoserer meg med sin markedsføring. "Underholdning på DINE vilkår" påstår dem, noe som viser seg å ikke stemme. Hvordan kan de aktivt markedsføre dette slagordet uten å ha grunnlag for det?

For å ta det første først. Ja, jeg ser fotball. Ofte. Premier League, Champions League osv. De siste årene har det vært Viasat som har hatt rettighetene til Champions League, noe jeg har vært fornøyd med siden de har vist kampene på kanalen Viasat 4. Denne høsten bestemte de seg derimot for å opprette kanalen Viasat Fotball hvor de viser tirsdagskampene i Champions League. Da jeg ikke har tilgang til denne kanalen gjør det det umulig for meg å se disse kampene.

Heldigvis kom Viasat med et alternativ for dem som ikke har tilgang til Viasat Fotball. De har lansert webtv-tjenesten Viasatondemand.no. Flott, tenkte jeg, da kan jeg iallefall se kampene, om enn mot betaling. Men hva skjer når jeg prøver å få sett fotball på webtv? Jo, jeg får denne beskjeden:

"Nedlastninger fra Viasat OnDemand står for øyeblikket ikke i samsvar med Apple/Macintosh eller Linus baserte operativ system. Du kan fortsatt kjøpe titler og se dem ved hjelp av Viasat OnDemandboksen eller velge å se den på en Windows XP eller Vista basert PC."

Så da sitter jeg der med Macen min, og får ikke sett noen ting. Hvor ble det av underholdningen på MINE vilkår? Det viser seg jo at MINE vilkår avhenger en smule av DERES vilkår. Kanskje de skal endre slagordet sitt til "Underholdning på VÅRE vilkår"? Eller i det minste legge til noe med liten tekst?

Selvfølgelig kan Viasat argumentere med at de aller fleste bruker en PC med Windows, men dette er i endring. Man ser bare fler og fler som bruker eksempelvis Mac i samfunnet i dag. Dette er noe de store aktørene bør begynne å henge med på og forstå. Det er slutt på de tidene da man med 99% sikkerhet kunne si at kundene bruker Windows. Følger de ikke med på utviklingen vil kundegrunnlaget gradvis bli mindre.

Så jeg spør: hvorfor er det så vanskelig å utvikle en løsning som fungerer på alle plattformer? VGTV klarer det. TV2Sumo klarer det. Viasat bør klare det. Men det er klart, Viasat har vel brukt noen kroner på sin løsning og er nok ikke veldig klar for å kjøpe noe nytt nå. Kanskje noe å tenke på da, det å forsøke å lese trendene og spå noe om fremtiden?